I praksisfeltet har jeg ved flere anledninger opplevd at elever strever med finmotorikken i forhold til håndskrift. De anstrenger seg veldig for å skrive, bruker lang tid og klarer ikke selv å tyde det de har skrevet.
Da jeg gikk første året på allmennlærerutdanningen hadde vi fagdag med Arne Trageton, og om jeg forstod han riktig mente han at barn godt kan vente med å skrive for hånd til ca. 4.klassetrinn, og heller bruke PC. Da ville de lære seg å lese og skrive tidligere og motivasjonen for å skrive for hånd ville være større når finmotorikken var på plass og de allerede kunne lese og skrive.
Men er det kanskje slik at noen ikke vil få noe større motivasjon for å skrive for hånd når de vet hvor "kjapt" det kan gå på PC? Trenger vi egentlig å være så flinke i å skrive for hånd? Er det noen av dere som leser dette som har erfaringer fra elever som har startet sin lese- og skrivetrening på PC?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Min sønn på 11 år startet sin skrivetrening på pc da han begynte i 1. klasse. Saken er den at han og de andre elevene ikke fikk noe veilednig i å øve seg på å skrive med små og store bokstaver på pc-en. I tillegg trente de ikke på å skrive for hånd (dette begynte de med i 5. klasse). I dag går disse elevene i 6. klasse. De har ingen form for håndskrift, og de blander store og små bokstaver når de skriver setninger osv. Vi som foreldre har problemer med å skjønne håndskriften til disse elevene. Hjemme hos oss har vi jobba som bare det for at vår sønn skulle lære seg å få en klar og tydelig håndskrift, og at vi i det minste kunne skjønne hva som ble skrevet. Personlig synes jeg det er viktig at vi kan skrive for hånd. Det trenger ikke å være skjønnskrift, men det som er skrevet skal være leselig og forståelig for den eller de som skal lese det. Viser til kunnskapsløftet som sier at elevene skal lære seg å kunne bruke digitalt verktøy. Det synes jeg er helt greit, men jeg mener at elevene ikke bare skal "bruke" digitalt verktøy. Skal elevene lære seg å skrive med pc-en synes jeg læreren må ha god kompetanse innen IKT, og i tillegg gjennomføre et godt pedagogisk opplegg.
Hei Linda.
Kan ikke si meg enig med Tragaton her. Elever som ikke starter med håndskrift før på 4. trinn vil ikke kunne få denne fullt utviklet. Da speseilt gutter som er litt senere ute enn jentene på dette området. Hos alle barn gjelder samme "regel" om at stimuleringseffekten er høyest jo yngre barnet er. Ungene skal tross alt lære å binde sammen bokstavene med løkkeskrift, noe jeg mener ikke kan overholdes med denne metodikken. Jeg tror mer på en variasjon der digitalt verktøy bli brukt for å tilpasse undervisningen, der data kan brukes til dem som ikke kan eller har interesse for å skrive.
Jeg tror også på at jo senere det går før elevene lærer seg å skrive, jo mer selvtillitt mister dem. Grunnen til dette er at elevene skal produsere mer tekst jo lengre opp på trinnene de kommer. Med dette mener jeg at om skrivetempoet er lavt, og ikke minst om eleven har en"stygg og uforståelig skrift", så kan interessen for lesing og skriving viskes ut.
Gode spørsmål du stiller, særlig dette: Trenger vi egentlig håndskrift?
For å sette det hele på spissen er jeg fristen til å svare nei.... Hvilke områder i livert skulle det i så tilfelle være? Jeg tillhører den gruppen som i dag også skriver handlelappen på mobiltelefonen eller på et annet tastatur. (Håndskriften min er deretter). I alle fall mener jeg at man ikke trenger å drille så mye på det som betegnes som "pen" håndskrift. Dette var mitt personlige mareritt, og jeg er redd at om datamaskinene ikke hadde blitt introdusert, så hadde jeg ikke skrevet mer - resten av livet - og aldri i verden fått noen utdanning. Tenk for en himmelsk og befriende tanke: at en R blir en R - helt identisk, uansett hvem som trykker på knappen!
Så kan skriving først og fremst bli tenking og formidling!
(Så kan noen andre gjerne få den ære å nyansere dette litt....klart det er praktisk å kunne skrive for hånd - om strømmen går, macén har flat batteri, mobilen like så - og du absolutt må gi en skriftlig beskjed (til noen som uansett ikke kan lese den før strømmen kommer tilbake:-)
Hege, jeg tror du sier mye viktig i forhold til at det må være et godt pedagogisk opplegg tilstede. Personlig tror jeg nok også at man burde starte tidligere enn 5.klasse med å skrive for hånd.
Jeg vet ikke om jeg er enig med Øyvin på det at elever som ikke starter med håndskrift før 4.trinn ikke kan få den fullt utviklet, men det er mulig du har rett:)
Jeg tror at i noen tilfeller kan det være grunn til å vente så lenge.
Jeg syns Rune skrev et godt innlegg. Jeg tror mange kunne hatt et mye mer positivt forhold til det å skrive ved mer bruk av PC på en god måte i skolen. Ikke minst hadde mange fått en reell sjanse til å uttrykke seg skriftlig. Det får du nemlig ikke om du skal bruke alt du har av energi på å få ned et par setninger som ingen greier å lese.
Legg inn en kommentar