torsdag 25. oktober 2007

Uoversiktlig når unge elever jobber ved PCèn?

Dette lurte jeg ganske mye på da vi lærte oss å lage digital ABC. Nå da jeg har fått tenkt litt mer er jeg blitt optimist.

Når vi er praksis har vi ofte god tid til å observere når vi ikke underviser selv, og vi kan mange ganger legge merke til at elever tydelig sitter i sin egen verden uten å gjøre noe som helst. Dette skjer ofte når læreren hjelper andre elever, når medelever leser høyt eller det foregår noe ”på tavla”.

Det jeg ser for meg er at ved jobbing med digital ABC vil elevene være ivrige etter å hjelpe hverandre. Elevene kan også prøve seg frem og har dermed noe konkret å holde på med mens de eventuelt venter på hjelp. Dersom elevene ikke er på nett kan de jo ikke gjøre så mye ”galt”, og det de tar seg til mens de venter vil etter min mening sannsynligvis være mer nyttig enn om de bare sitter og venter.

3 kommentarer:

Rita sa...

Er enig med deg i dette. Alt er mye bedre enn å bare sitte og vente. Tror også at elevene vil være ivrige etter å hjelpe hverandre, alle har noe å lære andre. Man kan litt forskjellig, og de fleste synes det er morsomt å lære bort det de kan til andre.

Unni sin norskblogg sa...

Hei Linda!

Fint at du har reflektert over dette. Tror også at elevene kan lære mye av hverandre også når det gjelder bruk av pc. Mange barn har i dag kompetanse på pc og de er sine egne læremestere når de får lov til å utforske pc`ens verden. Tror at elevene har god nytte og støtte i hverandre idenne situasjonen. De kan da opptre som "støttende stillas" for hverandre.

Anonym sa...

Hei Rita og Unni.

jeg er enig med dere. Elevene lærer både seg selv og andre. og kanskje er det ofte de elevene som ikke hevder seg så ofte i andre fag som er gode på IKT.